Kunstanmeldelser og -bedømmelser

Kunstanmeldelser og -bedømmelser


Nedenfor finder du forskellige nationale og internationale bedømmelser af min kunst foretaget af bl.a. kunstanmeldere og kunstkritikere.Nogle af anmeldelserne findes som pdf-filer. Tryk på dem og læse teksten.


Bedøm selv om de har ret, når du bevæger dig rundt på min hjemmeside, ser i en af de talrige kunstbøger og -magasiner, hvor min kunst er repræsenteret eller besøg en af de udstillinger, jeg deltager i.

Future of Art Global Masterpiece Award

Art review af Marta Puig, Editor Contemporary Art Curator Magazine

Af Tom Jørgensen,

kunstanmelder på Jyllands Posten, redaktør af Kunstavisen

101 kunstnere 2018

Britta Ortiz

Det er ikke så tit, man støder på kunstnere, der i deres værker behandler menneskelige og samfundsmæssige problemer på en meget direkte måde.

Britta Ortiz er én af disse kunstnere. Hendes malerier og grafik er fuld af bekymring og vrede over den måde, vi behandler hinanden på, ligesom dagsaktuelle forhold som den globale flygtningekrise og velfærdsstatens skyggesider også finder vej som motiver.

 

Selv nævner Britta Ortiz sin arbejds- og uddannelsesmæssige baggrund som en forklaring på, hvorfor hendes billedverden er, som den er. Uddannet som læge med en tillægsuddannelse i psykologi på Åbent Universitet og en Master i sundhedsantropologi har hun både fået et grundigt indblik i menneskeskæbner og de økonomiske vilkår, læs nedskæringer, som danner rammen om det hele. Et specielt fokus har hun haft på de stigende og meget alvorlige problemer med overvægt og de ofte komplicerede forhold, der ligger til grund herfor.

 

Alt dette kommer til udtryk i malerierne og grafikken, hvor menneskeøjne kigger på os på en måde, der er svær at undslippe. Budskabet er sjældent direkte politisk. Britta Ortiz interesserer sig mere for de almenmenneskelige vilkår, og nogle af billederne har en drømmende og symbolsk karakter. Eksistentielle grundvilkår som ensomhed, angst, vrede og resignation, men også solidaritet og empati præger disse billeder, som sætter sig fast på nethinden.

Hvad angår grafikken minder Britta Ortiz´ træsnit og linoleumssnit med deres skarptskårne billedopbygning og sociale indignation om den tyske kunstner Käthe Kollwitz og vores egne Søren Hjort Nielsen og Jane Muus.

 

Britta Ortiz laver imidlertid også landskabsbilleder. Disse kan have karakter af de besjælinger, vi kender fra litteraturen, når træer og andre landskabselementer udtrykker menneskelige følelser, men oftere bliver naturen vist som et både psykisk og åndeligt pusterum. Som et helle i en verden fuld af vrede og angst. Et sted, hvor naturen kan være, som den altid har været, fri og ubundet. Det er først og fremmest i akvarellerne, at dette natursyn kommer til udtryk, men man finder det også i Britta Ortiz´ meget organiske keramik.

 

Det er som sagt ret sjældent, at man finder en kunstner med et så direkte eksistentielt budskab som Britta Ortiz. Men det er både vedkommende og velkomment.

Tom Jørgensen, kunstanmelder på Jyllands Posten, redaktør af Kunstavisen


Britta Ortiz


Britta's univers spænder meget vidt.


Med sin akademiske baggrund inden for sundhedsvæsenet begår Britta sig både som foredragsholder, forfatter og som kunstner, hvor hun udtrykker sig i en bred vifte af kunstarter, herunder især oliemalerier, akvarel, grafisk kunst og keramik.

 

Mennesket er ofte i centrum på lærredet i hendes oliemalerier, hvor livssituationer beskrives med 'hjertet på rette sted' i en farveskala, som på trods af motivernes alvorlige karakter uvægerligt påvirker beskuerens underbevidsthed positivt.

Når naturen har stået model, bliver man betaget af det farvespil og den dybde i værkerne, som er kendetegnende for Britta.


Man fornemmer i kunstnerens motivvalg, at ethvert kunstværk er motiveret af stærke personlige oplevelser eller stemninger.


Hvor værkerne i akvarel som oftest er landskabelige motiver i fine pastelfarver, er hendes grafiske kunst gerne finurlige kompositioner, hvor beskueren af et værk ved gensyn har en ny oplevelse tilgode. Det underfundige er en naturlig del af Britta's kunst.


De keramiske værker kan være skulpturelle, men for det meste er det anvendeligt keramik, som - med sin helt personlige stil og farveskala -bliver til små kunstværker, der vil pryde og skabe glæde.



Skrevet af kunstneren Søren Jensen


Livstræt - oliemaleri